Skip to main content

Als bedrijf viral op TikTok in 2024? 6 tips!

als bedrijf viral op tiktok in 2023

Meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf? Dat doe je tegenwoordig met TikTok!

Met zoveel verschillende manieren om je bedrijf tegenwoordig te promoten is het best lastig om de juiste weg te vinden. Je wil natuurlijk geen geld, tijd en energie stoppen in een kanaal dat niets opbrengt! Wil je echt winst behalen door je bedrijf op de markt te zetten, dan moet je dit jaar bij TikTok zijn.

Waarom TikTok the place to be is en vooral hoe je als bedrijf viral gaat op TikTok? Dat lees je allemaal in dit blogartikel.

"4 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok in 2024."

Waarom TikTok als bedrijf?

Al jarenlang spelen sociale media een grote rol in het dagelijks leven van de meeste mensen. Vooral de generaties onder de 60 jaar spenderen dagelijks tijd op de platforms. Het is dan ook dé perfecte plek voor bedrijven om zichzelf van hun beste kant te laten zien en om zo meer klanten dan ooit binnen te halen. Maar op welk van de platforms moet je je nou begeven voor succes?

Uit onderzoek blijkt dat TikTok vooralsnog het populairste platform is onder Nederlanders. Eerder waren vooral Facebook en Twitter heel geliefd, maar deze liefde neemt steeds meer af. Vooral de jongere gebruikers laten Facebook achter zich en beginnen accounts op de nieuwere platforms, waaronder dus TikTok. 

Ook Instagram blijft een grote favoriet onder de Nederlanders. Wel gaan jongeren hier steeds meer van weg. Zij stappen over op Snapchat en – jawel – TikTok. Maar over het algemeen is Instagram nog steeds een veelgebruikt kanaal. Stop dus vooral niet met je promotie en accountbeheer op Instagram, want ook hier valt veel te halen. Maar wil je echt een grote winst binnenslepen, dan zal viral gaan op TikTok jouw bedrijf een grote boost geven. Maar hoe doe je dat, viraal gaan? Dat gaan wij je uitleggen.

Definitie viral op TikTok als bedrijf

Wat is dat eigenlijk, “viral gaan”? In essentie is een virale TikTok gewoon een video die relatief veel bekeken wordt. Dit verschilt per onderwerp en per bedrijf. Richt je je op een heel specifiek onderwerp en wordt jouw video een paar duizend keer bekeken, dan kan je dit al zien als viraal gaan. Je hebt namelijk relatief veel mensen bereikt, gezien de grote van je niche.

Houd je de video’s wat meer algemeen of bevind je je in een niche die zelf erg populair is, dan bereik je met een virale video wel tienduizend, honderdduizend of zelfs één miljoen mensen.

Maar haal je dit aantal niet, maak je dan ook geen zorgen! Het gaat erom dat jij veel meer mensen bereikt dan dat je volgers hebt. Bekijken normaal gezien een paar honderd mensen jouw TikTok en zijn dat er bij je nieuwste filmpje 12.000? Dan is dit ook een vorm van viraal gaan, wat ontzettend goed is voor jouw bedrijf!

Als bedrijf viraal gaan op TikTok_1 groot

Tips om viral te gaan op TikTok als bedrijf

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten wanneer je als bedrijf viral wilt gaan op TikTok. Daarom nemen we jou mee in de zes belangrijkste tips!

Tip 1: Speel in op de nieuwste TikTok trends

Wil je een grote kans hebben om viraal te gaan op TikTok, doe dan mee aan de huidige TikTok trends. We hebben een geweldige manier bedacht om je de moeite te besparen om zelf uit te zoeken welke trends er op TikTok zijn.

Onze TikTok Trends pagina is het go-to plekje waar je alles vindt over de nieuwste trend op TikTok. Hier word je wekelijks geupdate over de verschillende trends van die week, wat meer ideeën en mogelijkheden biedt voor jouw bedrijf om gebruik te maken van de kracht van TikTok. De trends pagina is perfect als je op zoek bent naar originele, leuke inhoud of je merk wil laten groeien!

Tip 2: 1-secondenregel

TikTok is – in tegenstelling tot eerdere sociale media, zoals Facebook en Twitter – een ontzettend snel platform. De filmpjes duren vaak niet zo lang: een paar seconden tot hoogstens een paar minuten. Het is daarom belangrijk om de aandacht van de kijker direct te grijpen met een interessant begin van de video. Let hier dus op bij het maken van de TikTok!

Tip 3: Maak je video’s kort en krachtig

Zoals eerder genoemd is TikTok een snel platform. Sommige video’s duren een paar minuten, maar dit zijn echt uitzonderingen. Over het algemeen duren video’s een paar seconden tot hoogstens een halve minuut. Dit zorgt ervoor dat de aandacht van de kijker betrokken blijft bij de video. Maak je een TikTok, houdt ze dan ook kort en krachtig. Dan heb je de meeste kans dat de kijker geboeid blijft kijken.

Tip 4: Zorg dat je content interactief is

Het algoritme van TikTok let ook op interactie. Hoe meer interactie er met een video is, hoe meer TikTok deze video laat zien aan anderen. Interactie betekent immers dat de video interessant is! Zorg er daarom voor dat je content interactief is. Stel een vraag aan het einde van de video of in de omschrijving, waar kijkers op reageren. Vraag hun mening of oordeel over iets. Zo ga je ook meteen het gesprek aan met jouw doelgroep!

Tip 5: Post regelmatig

Zorg ervoor dat je regelmatig iets op TikTok plaatst. Deze consistentie is echt de sleutel tot succes. Hoe consistenter jij aanwezig bent op TikTok, hoe meer het algoritme ziet dat je geen eendagsvlieg bent.

Je blijft maar plaatsen (en mensen blijven kijken), dus je video’s moeten wel goed zijn! Ook laat je met deze consistentie aan je volgers zien dat je aanwezig en bereikbaar bent. Dit maakt het een stuk interessanter om jou als bedrijf op TikTok te volgen.

Tip 6: Wees creatief

En tot slot: wees creatief. Maak unieke content die echt laat zien waar jouw bedrijf voor staat. Hoe leuk en belangrijk de trends ook zijn, plaats daarnaast zeker ook andere video’s!

Laat niet alleen je aanbod zien op een reclameachtige manier, maar maak ook gebruik van humor en herkenbare situaties. Hoe leuker jouw TikToks zijn om naar te kijken, hoe groter de kans is dat je viraal gaat op TikTok als bedrijf.

Conclusie

Viraal gaan op TikTok is dus echt mogelijk – maar je moet er wel wat voor doen. Als je veel mensen wilt bereiken met leuke content, is TikTok echt de plek voor jou.

Zorg ervoor dat je regelmatig inspeelt op de trends, grijp de kijker al vanaf de eerste seconde en houd je video kort en bondig. Maak de content interactief en stimuleer ook die interactie door een vraag te stellen. Laat regelmatig van je horen (en zien!) en wees vooral creatief. Humor is ontzettend belangrijk op TikTok. Haal dus je beste grappen uit de kast en deel ze met de wereld via jouw TikToks!

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Groeien op TikTok?
Doe de gratis TikTok scan en ontvang quick wins en strategie binnen 48 uur!
  • Volledig vrijblijvend
  • Strategieën om je doel te behalen
  • Binnen 48 uur in je mailbox
Groeien op TikTok?
Doe de gratis TikTok scan en ontvang quick wins en strategie binnen 48 uur!
  • Volledig vrijblijvend
  • Strategie om je doel te behalen
  • Binnen 48 uur in je mail