Skip to main content

TikTok recruitment gebruiken in je marketingstrategie (2023)

TikTok recruitment gebruiken in je marketingstrategie 2023_1

TikTok is één van de meest populaire social media platforms van deze tijd. Met gebruikers van over de hele wereld en een oneindige vloed aan filmpjes hoef je je met deze app eigenlijk nooit te vervelen. Mensen – maar vooral de jongere generaties – spenderen uren van hun dag op het kanaal voor vermaak. 

En dat is precies waarom nu ook bedrijven zich op het TikTok toneel laten zien. Met zoveel actieve gebruikers en kijkers per minuut is dit natuurlijk de ideale plek om jouw merk te laten zien – en om nieuwe medewerkers te werven. Gebruik jij TikTok nog niet voor jouw recruitment? Lees dan snel dit artikel! 📗

Waarom TikTok gebruiken om personeel te werven?

Het is een ontzettend goed idee om TikTok in te zetten om nieuw personeel te werven. Op dit platform zitten namelijk ontzettend veel jonge mensen, waardoor je eigenlijk een hele generatie toespreekt met jouw TikTok content.

En dat niet alleen: TikTok werkt via een algoritme. Gebruikers die op zoek zijn naar een baan, zullen dus vaker en langer naar TikToks kijken die over werken of een nieuwe baan gaan. Daarom is het nog maar een kwestie van tijd voordat jouw filmpje voorbijkomt!

Een andere goede reden om TikTok in te zetten om medewerkers te recruiten, is omdat er op TikTok veel gezocht wordt naar een nieuwe baan. Zo zijn de hashtags #werving, #werkenbij, #nieuwebaan en #stagelopen immens populair. De laatste drie van dit rijtje hebben zelfs miljoenen vertoningen! 

  •  #werving – 685.6k vertoningen
  •  #werkenbij – 16.6 miljoen vertoningen
  •  #nieuwebaan – 4.1 miljoen vertoningen
  •  #stagelopen – 2.5 miljoen vertoningen

Tot slot is het ook heel leuk om via TikTok nieuwe medewerkers te werven. TikTok is, naast informatief en nuttig, vooral een heel grappig platform. Er wordt veel gebruik gemaakt van humor.

Maak daarom niet alleen wervingsvideo’s, maar laat ook zien wie het bedrijf is en waar het voor staat. Dit is de perfecte kans voor jou om je van je grappigste kant te laten zien en om daarmee meteen nieuwe collega’s voor je te winnen. Zo weten zij meteen dat jouw bedrijf ontzettend leuk is om bij te werken!

TikTok recruitment gebruiken in je marketingstrategie 2023_4

TikTok recruitment mogelijkheden

Nog een groot voordeel van het gebruiken van TikTok voor jouw recruitment is dat er veel mogelijkheden zijn om mensen te bereiken. Content maken alleen al kan op veel verschillende manieren. Je kan dit natuurlijk zelf uitvogelen, maar je kan het ook aan anderen overlaten.

Hoe? Dat lees je hieronder!

TikTok influencer marketing

Een goede manier om snel veel mensen te bereiken, is door gebruik te maken van influencer marketing. Dit houdt in dat je bekende TikTokkers vraagt om voor jou een filmpje op te nemen. Vaak doen ze dit in ruil voor een gratis product of dienst, of voor een monetaire vergoeding. In dit geval zou je bijvoorbeeld een commissie kunnen voorstellen per kandidaat die via hen binnenkomt. 

✅ Voordelen TikTok influencer marketing
Het voordeel is dat TikToks van bekende makers veel worden bekeken. Dat betekent dat jouw boodschap ook vaak gezien gaat worden. Deze influencers hebben immers veel volgers en een nog groter bereik. Ook hoef je de content niet zelf te maken. Spreek met de influencers af welke punten er in het filmpje voor moet komen en controleer eventueel nog even hoe de content eruitziet voordat het geplaatst wordt.

❌ Nadelen TikTok influencer marketing
Een nadeel van influencer marketing is dat het je geld kost. De kosten lopen echt hoog op wanneer je gaat voor TikTokkers met een hoog aantal volgers. Daarnaast gaat je filmpje wel rond, maar sta je zelf nog niet op het platform en communiceer je ook niet zelf met potentiële werknemers. De kans is groot dat een geïnteresseerde meteen naar jouw account opzoek gaat, bijvoorbeeld met een vraag of om meer informatie te krijgen. Vind hij of zij jou dan niet, dan raakt diegene misschien ontmoedigd om verder contact op te nemen.

TikTok recruitment gebruiken in je marketingstrategie 2023_2

Zelf TikToks maken

Een hele logische (en leuke) manier is om zelf TikToks te maken. Dit doe je door filmpjes op te nemen in TikTok formaat, dus vaak kort en snel. Geef hierin informatie over de openstaande vacatures of over de werkzaamheden. Een goed voorbeeld van een TikTok over een baan vind je hier. Maar wees ook niet bang om leuke en grappige filmpjes te delen. Bijvoorbeeld van (nagespeelde) herkenbare situaties of grappige weetjes over jouw merk.

✅ Voordelen zelf TikToks maken
Het voordeel van het maken van je eigen TikToks is dat je de controle volledig in handen hebt. Jij bepaalt wat je maakt en plaatst en dus wat er naar je publiek gecommuniceerd wordt. Ook beschik je over een eigen account. Hebben potentiële werknemers vragen of willen ze solliciteren, dan nemen ze direct contact op met jou. Het komt erg goed over wanneer je een eigen account op TikTok mét leuke content hebt staan. 

❌ Nadelen zelf TikToks maken
Een nadeel is wel dat het maken van TikToks tijdrovend is. In een filmpje van enkele seconden gaat echt wel wat tijd zitten. Ook het bedenken van de ideeën, het inplannen van de video’s en het schrijven van het onderschrift kost tijd. En niet onbelangrijk: het maken van goede TikToks is zo simpel nog niet! Om echt goed te presteren moet je rekening houden met de trends van het moment. Je moet weten wat voor soort video’s het op dat moment goed doen op TikTok. Bovendien is het ook nog verstandig om te letten op de
analytics, zodat je weet wat werkt en wat niet. Dit alles is een hele klus…

TikToks maken uitbesteden

Tot slot is er nog de optie om het maken van TikToks te laten uitbesteden. Dit doe je bij een videoproductie bedrijf, want zij weten precies hoe ze de filmpjes moeten maken. Je spreekt met hen af hoeveel TikToks je per week of maand wil laten maken, wanneer ze geplaatst moeten worden en wat de inhoud precies is. 

✅ Voordelen TikToks maken uitbesteden
Een groot voordeel is dat je er zelf geen tijd en energie in hoeft te steken. Je zoekt niet uit wat de TikTok trends zijn en welke TikToks er gemaakt moeten worden. Daarnaast hoef je je niet bezig te houden met de productie en de planning ervan. Ook fijn: je hebt wél een eigen account, waar kijkers van jouw video’s jou contacteren. En de content is ook van jou: je behoudt dus ook de controle en weet precies wat er geplaatst gaat worden. 

❌ Nadelen TikToks maken uitbesteden
Het nadeel hiervan? Het kost geld. Je betaalt het videoproductie bedrijf om de TikToks voor jou te maken en te plaatsen. Maar als je dit vergelijkt met alle tijd en moeite die je zou besteden aan het zelf maken van de video’s, lijkt dit het dubbel en dwars waard.

Succes meten met TikTok Analytics

Zoals we eerder noemden, is het meten van je succes ontzettend belangrijk. Dit kan je doen in de TikTok analytics. Hierin zie je precies hoeveel views, likes en reacties je TikToks hebben.

Ook leer je er meer over je publiek. Zo zie je hoeveel mensen je bereikt en hoeveel daarvan ook echt actief met jouw content omgaan. Je ziet hoeveel nieuwe volgers er deze week zijn bijgekomen en ook welke video’s het meest populair zijn. Tot slot geeft TikTok analytics ook aan hoeveel conversies je via TikTok gekregen hebt. Door deze gegevens nauwkeurig in de gaten te houden weet je precies hoe je op TikTok presteert en waar je nog verbeteringen kan toepassen.

Consistent zijn is key

Zoals voor de meeste sociale media geldt: consistent zijn is de sleutel tot succes. Juist bij TikTok is het heel belangrijk om regelmatig te blijven posten. Wees op dit platform ook niet bang om dit in het begin enkele keren per dag te doen. Dit laat aan het algoritme zien dat je serieus bezig bent met het groeien van jouw account. Ook zien kijkers van jouw TikToks zo dat je regelmatig nieuwe filmpjes plaatst. Dit spoort hen weer aan om jou te gaan volgen en om zo meer van je te zien.

TikTok recruitment gebruiken in je marketingstrategie 2023_3

Bonustip! Inspelen op de TikTok trends

Wil je echt snel groeien op TikTok? Speel dan in op de trends. Dit kan een lastig karweitje zijn wanneer je zelf jouw TikTok account beheert. Je moet er dan namelijk ook zelf actief zijn, zodat je weet wat er op dit moment hip and happening is.

Door mee te doen aan de trends, bijvoorbeeld door populaire audio te gebruiken, worden je TikToks vaker bekeken. De kans is groter dat je viral gaat en dus dat meer mensen jouw account zien. Wil je weten wat er trending is, scroll dan regelmatig zelf even door je tijdlijn heen, laat het maken van je TikToks over aan professionals of bekijk ons blog over TikTok trends van deze week

Conclusie

Kortom, TikTok is bij uitstek het platform om nieuwe medewerkers op te werven.

Hashtags die te maken hebben met het zoeken en vinden van werk zijn ontzettend populair. Als bedrijf bereik je potentiële werknemers door jouw account te laten groeien. Hierop plaats je niet alleen informatieve video’s over de beschikbare banen, maar laat je ook zien waar het bedrijf nu eigenlijk voor staat. Dit doe je door regelmatig TikToks te plaatsen, door gebruik te maken van humor en door mee te doen met de trending video’s.

Wil je het maken van je TikToks laten uitbesteden? Neem dan contact met ons op, want wij helpen je om jouw account in no-time te laten groeien!

Robbert Krol
Creative Director

Meer informatie?

Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.

Plan kennismaking

DBBL Media | Content Creator

Groeien op TikTok?
Doe de gratis TikTok scan en ontvang quick wins en strategie binnen 48 uur!
  • Volledig vrijblijvend
  • Strategieën om je doel te behalen
  • Binnen 48 uur in je mailbox
Groeien op TikTok?
Doe de gratis TikTok scan en ontvang quick wins en strategie binnen 48 uur!
  • Volledig vrijblijvend
  • Strategie om je doel te behalen
  • Binnen 48 uur in je mail
Hoe kunnen wij je helpen? ✨
Hoi! Hoe kan ik je verder helpen? ✨
Groetjes Bas!