In 5 stappen effectief TikTok trends gebruiken als bedrijf
TikTok trends: de sleutel tot succes op TikTok! Heb je wel eens wat tijd op TikTok gespendeerd, dan weet je vast waar ik het over heb. Maar wat zijn TikTok trends nu precies? En waarom – en vooral HOE – zet je ze in? In dit artikel lees je er alles over!
Waarom TikTok als platform?
Voordat we in de relevantie van TikTok trends duiken, moet je eerst weten waarom je TikTok zou gebruiken als platform. Ben je een consument en op zoek naar entertainment, dan is TikTok sowieso the place to be. Maar ben je een bedrijf en zoek je naar manieren om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen, vooral bij de jongere generaties? Klik dit artikel dan ook zeker niet weg!
TikTok is razend populair onder de jongere generaties tegenwoordig. Op het platform vind je vooral veel korte video’s met humor, maar ook gevoelige en serieuze onderwerpen zijn er vertegenwoordigd. Maak je op TikTok een video die de kijkers aanspreekt, dan loop je de kans om viraal te gaan. En dan wordt jouw bedrijf door heel veel mensen gezien!
Waarom TikTok trends gebruiken?
Maar hoe doe je dat, viraal gaan? Dat is waar de TikTok trends op het toneel verschijnen. TikTok trends zijn vaak audio’s, maar ook soorten video’s die op een moment erg populair zijn op TikTok. Sommige trends bestaan slechts een paar dagen; anderen blijven weken of zelfs maanden op het platform ronddwalen.
Door mee te doen met de trends loop je de kans om viraal te gaan. Je maakt immers een type video dat op dat moment veel en graag bekeken wordt. Speel je hier goed op in, dan komt jouw video voorbij op de pagina’s van mensen die misschien nog nooit van je gehoord hebben. En dat is de exposure die je wilt!
TikTok trends gebruiken in 5 stappen
Stap 1: TikTok als bedrijfsprofiel of persoonlijk account
De allereerste stap in het gebruiken van de trends is natuurlijk het aanmaken van een account bij TikTok. Maak een persoonlijk account aan of kies voor een bedrijfsprofiel – het is maar net met welk doel jij een account aanmaakt en hoe je jezelf wil profileren.
Ook goed om te weten: met een persoonlijk account heb je toegang tot meer geluiden dan wanneer je een bedrijfsaccount hebt. Daar staat wel tegenover dat een bedrijfsprofiel meer statistieken laten zien over de video’s die je plaatst. Deze statistieken zijn handig wanneer je wil analyseren hoe je video’s het doen. Weeg dus af wat het belangrijkste is voor jou!
Stap 2: Analyseer de TikTok trends
Daarna is het tijd om de TikTok trends te analyseren. Hoe je dit doet? Heel simpel: door tijd door te brengen op TikTok. Volg een aantal accounts in jouw niche en begin maar met scrollen. Like de video’s van anderen waarvan je denkt dat jouw doelgroep deze ook interessant vindt. Op die manier krijg je meer TikToks te zien van jouw doelgroep. Daar wil je immers ontdekken wat er trending is.
Zoals je misschien al verwacht, ben je niet klaar met een eenmalig onderzoek. Trends komen en gaan. Het is dus belangrijk dat je regelmatig actief bent op TikTok. Ontdek je een nieuwe trend, speel hier dan zo snel mogelijk op in. Hoe eerder jij meedoet, hoe groter de kans is dat je video het goed doet.
Om jou tijd en moeite te besparen hebben wij een TikTok Trends pagina van de week. Zo hoef je de trends zelf niet meer op te zoeken, maar vindt je deze op onze pagina!
Stap 3: Bedenk een concept dat past bij de TikTok trends
Heb je een TikTok trend gevonden, dan wordt het tijd om te bedenken hoe jij hieraan mee kan doen. Het is de bedoeling dat je een video bedenkt die voldoet aan de trend én die jouw product, dienst of je bedrijf laat zien. Bonuspunten als je gebruik maakt van humor, want dat is een groot onderdeel van TikTok!
Moet je meedoen aan alle trends? Nee. Soms kom je een trend tegen die niet aansluit bij jouw bedrijf. Het is goed om creatief na te denken bij iedere trend die je tegenkomt, maar kost het je te veel moeite om een video bij een trend te bedenken, laat de trend dan gaan. Er komen vanzelf andere TikTok trends voorbij die beter aansluiten bij jouw niche.
Stap 4: Film en bewerk de TikTok!
Weet je hoe je de video vorm wil geven? Dan is het tijd om de TikTok te filmen! Zorg ervoor dat je van tevoren precies weet hoe de TikTok in elkaar zit, zodat je zo weinig mogelijk tijd kwijt bent aan het filmen ervan. Het filmen van een TikTok doe je met een camera of gewoon met je telefoon.
Heb je alle shots gefilmd, dan is het tijd voor de bewerking. Denk hier ook zorgvuldig over na. Volgen alle shots logisch op elkaar en is het verhaal duidelijk? Komt jouw product of dienst goed naar voren? Moet er tekst in het beeld staan of past dat beter in de beschrijving onder de video? En wat moet er wel of juist niet in de beschrijving staan? Dit zijn allemaal belangrijke zaken om over na te denken.
Stap 5: TikTok plaatsen met het trendy muziekje
Tot slot is het tijd om de TikTok op jouw account te plaatsen. Vergeet niet om gebruik te maken van de trending audio! Plaats de juiste beschrijving erbij en zet alle instellingen goed. Vergeet ook niet van de juiste hashtags gebruik te maken. Zo komt jouw video terecht bij de doelgroep die jij voor ogen hebt.
Wees ook niet bang om jouw TikTok te promoten op andere kanalen. Deel de video op andere sociale media. Heb je een mailinglijst? Vraag dan aan je abonnees om jou ook op TikTok te volgen. En krijg je reacties op jouw TikTok, zorg er dan voor dat je hier altijd op reageert. Zo kom je betrouwbaar en aanwezig over op TikTok, waardoor de kijkers eerder geneigd zijn om jou te volgen en meer video’s van jou te bekijken.
Conclusie
Kortom: TikTok trends zijn een geweldige manier om viraal te gaan op TikTok en jouw product of dienst onder de aandacht te brengen van allerlei nieuwe potentiele klanten. Is succes gegarandeerd? Nee, dat niet. Maar de kans is wel aanwezig dat je video echt viraal gaat op TikTok wanneer je gebruik maakt van een trend. Spring dus op de TikTok-trein en kijk wat het voor jouw bedrijf kan doen!
En heb je hulp nodig? Dan weet je ons te vinden!
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.