Professionele filmpjes maken met je telefoon: 8 tips!
Als bedrijf professionele filmpjes maken met je telefoon? Wij vertellen je hoe je dat doet!
Wil je betrouwbaar en kwalitatief overkomen, dan is het belangrijk dat de filmpjes die je maakt er professioneel uitzien. Maar voordat je allerlei dure apparatuur aanschaft, moet je weten dat je dit prima met een telefoon kan maken. Hoe? Dat leggen wij je uit in deze blog!
In deze blog:
- Waarom filmpjes maken met je telefoon?
- Professionele filmpjes maken: 8 tips
- Tip 1: Bepaal de setting
- Tip 2: Prioriteit aan licht
- Tip 3: Goede audio-kwaliteit
- Tip 4: Gebruik een script
- Tip 5: Bepaal je social media-kanaal
- Tip 6: Bepaal je doelgroep
- Tip 7: Juiste instellingen
- Tip 8: Terugblik
- Voordelen filmpjes maken met je telefoon
- Nadelen filmpjes maken met je telefoon
- Conclusie
Waarom professionele filmpjes maken met je telefoon?
Om professionele video’s te maken voor op social media heb je tegenwoordig echt geen peperdure camera’s meer nodig. Met je telefoon kan je dit ook prima doen. Social media – en dan met name Instagram en TikTok – wordt namelijk vooral geconsumeerd via een telefoonscherm. Bijna niemand pakt z’n laptop er even bij om Instagram te checken.
Doordat de filmpjes op social media vooral op kleine schermen worden afgespeeld, zie je het vaak niet als het beeld net even wat onscherper is dan dat van een professionele camera. Laat deze in eerste instantie dus liggen en gebruik je telefoon! Kies dan we voor een nieuwer model en niet je eerste smartphone van 10 jaar geleden. 😉
8 tips voor het maken van professionele filmpjes met je telefoon
Toch kan er bij het maken van professionele filmpjes met je telefoon redelijk wat komen kijken. Als je écht wil dat dit er goed uitziet, is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Welke dat zijn, bespreken we hieronder.
Tip 1: Bepaal de setting
Allereerst is het belangrijk dat je de setting van het filmpje bepaalt. Zorg ervoor dat je weet wat je met je filmpje wil vertellen en kies aan de hand daarvan een logische plek.
Maak je reclame voor iets wat de koper voornamelijk binnenshuis gaat gebruiken of moet je voor jouw product juist naar buiten, de natuur in? Gebruik je jouw product overdag of in de nacht? Door wie wordt jouw product vooral gebruikt en op welke momenten? Dit is allemaal belangrijk bij het bepalen van de setting.
Tip 2: geef prioriteit aan licht
Wat je ook doet, houd bij het filmen van een video altijd rekening met het licht. Natuurlijk daglicht werkt het allerbeste als je een professioneel filmpje wil gaan maken. Is er geen daglicht om mee te filmen, bijvoorbeeld door een gebrek aan ramen of omdat je je video ’s nachts opneemt, zorg dan voor goed kunstlicht om je beeld toch zo duidelijk en scherp mogelijk te krijgen.
Tip 3: zorg voor goede audio-kwaliteit
Audio is minstens net zo belangrijk als het beeld dat je maakt! Hoewel telefoons van tegenwoordig hele goede camera’s hebben, laten de microfoons soms nog wat te wensen over. Test dus van tevoren of jouw audiokwaliteit goed is en schaf eventueel een microfoon aan om de audio apart op te nemen. Deze plak je later onder je filmpje zodat jouw boodschap zo goed mogelijk overkomt.
Tip 4: Gebruik een script
Zorg ervoor dat het filmen van de video niet rommelig wordt en dat je alle beelden filmt die je nodig hebt. Hoe je dat doet? Maak van tevoren een script! Hierin denk je je hele plan uit en schrijf je op welke scenes er allemaal nodig zijn om jouw verhaal te vertellen. Zo zorg je ervoor dat het verhaal in de video duidelijk is.
Ook voorkom je dat je tijdens het editen van de video ineens bedenkt dat je toch een ander shot van jouw product had moeten maken om de video compleet te maken.
Tip 5: Bepaal je social media-kanaal
Hoe je de video in elkaar zet, is mede-afhankelijk van het social media-kanaal waar je de video op wil gaan posten. Maak je een video voor TikTok, dan is het de bedoeling dat je een kort filmpje maakt met een grappige inhoud. Ook voor Instagram reels is dit the way to go.
Maar maak je een filmpje voor YouTube, dan is een langere opname gewenst. Hier komen mensen namelijk naartoe om echt iets te leren en niet alleen voor amusement. Zorg ervoor dat je dit duidelijk hebt voor jezelf voordat je in het wilde weg begint te filmen.
Tip 6: Bepaal je doelgroep
Een ander belangrijk onderdeel van het maken van een professionele filmpjes met je telefoon is het bepalen van je doelgroep. Dit bepaalt namelijk volledig hoe je de video vormgeeft en waar je deze plaatst. Is jouw product of dienst voornamelijk gericht op ouderen, dan is het niet verstandig om je video op TikTok te plaatsen of om straattaal te gebruiken. Maak je een product voor tieners, gebruik dan niet te veel moeilijke woorden of te saaie termen. Je houdt de informatie dan juist luchtig en grappig, zodat zij hun aandacht erbij houden.
Tip 7: Gebruik instellingen voor professionele video
Hoewel een telefoon niet zoveel instellingen heeft als een camera, kan je tegenwoordig met een telefoon toch vrij veel kanten op. Zorg er daarom voor dat je de instellingen van de camera van je telefoon goed kent.
Weet hoe je het beeld lichter en donkerder maakt en hoe je scherp stelt op je onderwerp. Kijk ook naar de opties om in te zoomen, naar de grootte van je beeld en naar de diepte. Bovendien is het belangrijk om te bedenken hoe je je telefoon houdt tijdens het filmen. Plaats je je filmpje op TikTok of Instagram, dan houd je je telefoon rechtop (dus verticaal). Is je video bedoelt voor op YouTube, dan moet je je telefoon draaien en horizontaal houden.
Tip 8: Bekijk je eigen content terug
En tot slot: kijk je eigen content terug. Controleer hoe de beelden eruitzien en of je alles hebt gefilmd wat je nodig hebt voor het eindresultaat. Kijk naar de kwaliteit van de beelden: is alles scherp? Schud het beeld te veel? Kijk ook naar je hoofdrolspelers. Ziet iedereen er goed uit? Komt het product of je dienst goed in beeld? Lopen er geen buitenstaanders door het beeld heen, waardoor de scène niet meer goed tot zijn recht komt?
Wees kritisch en neem de verbeterpunten mee met de volgende keer dat je gaat filmen.
Voordelen filmpjes maken met je telefoon
Er zijn een aantal voordelen aan het maken van filmpjes met je telefoon. Allereerst heb je deze waarschijnlijk al tot je beschikking. De kwaliteit van de camera’s is ook best goed. Je hoeft dus zeker geen dure camera te kopen om je professionele videos met je telefoon te maken.
Daarnaast is het redelijk laagdrempelig om met je telefoon te filmen, je hebt hem immers altijd bij je! Een ander voordeel is dat je de filmpjes gemakkelijk kan editen en online kan zetten. Het beeldmateriaal staat al op de telefoon en kan dus zo op Instagram of TikTok. Makkelijker kan haast niet!
- Kwaliteit is goed genoeg
- Laagdrempelig
- Gemakkelijk en snel editen
Nadelen filmpjes maken met je telefoon
Het maken van professionele video’s met je telefoon heeft echter ook nadelen. Hoewel de kwaliteit van de camera’s echt goed is tegenwoordig – vooral van de nieuwste modellen – kan het natuurlijk niet op tegen echte, professionele camera’s.
Vooral wanneer je beeldmateriaal maakt voor een platform dat ook op een laptop bekeken wordt – zoals YouTube – zie je dat het beeld minder professioneel is. Je neemt bijvoorbeeld ook geen TV-reclame op met je telefoon, dat laat je liever aan een professionele videomarketing partij over.
- Kwaliteit is minder als professionele camera
- Niet geschikt voor ieder platform
- Laagdrempelig gaat ten koste van kwaliteit
Conclusie
Er zijn dus veel verschillende manieren om professionele filmpjes met je telefoon te maken. Natuurlijk – de kwaliteit is minder dan wanneer je een echte camera gebruikt en een videomarketing bureau inschakelt. Maar afhankelijk van het doel van je video maakt dit misschien niet heel veel uit!
Bovendien heb je vaak al een telefoon tot je beschikking en is het makkelijk om de video snel na het plaatsen op social media te zetten, zonder dat je deze eerst moet overzetten naar een ander apparaat. Kortom: zet die telefoon aan het werk en maak een professionele video om het niveau van jouw social media naar een hoger niveau te tillen!
Meer informatie?
Bekijk hier onze diensten, waar we je vertellen hoe wij je bedrijf verder helpen met het aanspreken van je doelgroep. Een plan op maat? Neem vrijblijvend contact op.